Vitaliteit in beleid: van HR-thema naar bestuurlijke verantwoordelijkheid

Waarom een strategisch vitaliteitsbeleid onmisbaar is voor overheidsorganisaties – en hoe cao’s en praktijk elkaar versterken
Overheidsorganisaties staan onder druk. De samenleving vraagt steeds meer, terwijl personeelstekorten en vergrijzing de druk op uitvoerende diensten vergroten. In die context is vitaliteit geen welzijnsthema meer, maar een randvoorwaarde voor continuïteit van publieke dienstverlening. Toch ontbreekt het in veel organisaties nog aan samenhangend beleid. Terwijl cao-afspraken en wetenschappelijke modellen – zoals het Huis van Werkvermogen – juist wél de richting aangeven.

HR heeft een sleutelrol, maar kan het niet alleen
Waar vitaliteit jarenlang werd gezien als een verantwoordelijkheid van HR of zelfs van de medewerker zelf, verschuift de opvatting. Vitaliteit raakt aan strategisch personeelsbeleid en vraagt om bestuurlijke verankering. De inzetbaarheid van ambtenaren is geen individuele kwestie meer, maar een organisatierisico en daarmee ook een bestuurlijk aandachtspunt.

Cao’s dwingen tot actie – met kansen voor financiering
De cao Gemeenten/SGO bevat in hoofdstuk 8 expliciete afspraken over duurzame inzetbaarheid. Artikel 8.8 biedt ruimte om vitaliteit als maatwerkinstrument in te zetten, afgestemd op zowel medewerker als organisatiebehoefte. Binnen de cao Rijk is het nog concreter: daar is een platform opgericht, mede gefinancierd door het A&O-fonds, dat organisaties ondersteunt met kennis, praktijkvoorbeelden én subsidiemogelijkheden voor vitaliteitsbevorderende maatregelen.

Wetenschappelijke onderbouwing: het Huis van Werkvermogen
Tinka van Vuuren’s model van het Huis van Werkvermogen wordt steeds vaker gebruikt als basis voor integraal beleid. Het model stelt dat werkvermogen – en dus inzetbaarheid – rust op vier niveaus: gezondheid, competenties, waarden en werkinhoud. Vitaliteit is de verbindende factor tussen deze lagen. Beleidsmaatregelen die slechts op één vlak ingrijpen (bijvoorbeeld gezondheid) missen hun doel als de onderliggende balans niet wordt meegenomen.

POSG: uitvoeringspartner voor integraal vitaliteitsbeleid
POSG vertaalt duurzame inzetbaartheidsinzichten naar de praktijk. Als partner van overheidsorganisaties ondersteunt POSG bij het vormgeven én uitvoeren van vitaliteitsbeleid. Daarbij wordt het Huis van Werkvermogen expliciet als vertrekpunt genomen, net als de cao-afspraken over duurzame inzetbaarheid, keuzebudgetten en ontwikkelmogelijkheden. De inzet van vitalogen – specialisten op het gebied van werkenergie en vitaliteit – is een vast onderdeel van hun aanpak.

Bijeenkomst op 12 juni: van inzichten naar uitvoering
Om overheidsorganisaties te helpen de stap te maken van beleidsvoornemen naar implementatie, organiseert POSG op 12 juni een expertise- en inspiratiebijeenkomst. Deze is gericht op HR-professionals, leidinggevenden en beleidsadviseurs. Centraal staan praktijkvoorbeelden, strategische keuzes en het benutten van bestaande cao-instrumenten.

De vraag is niet óf je vitaliteit agendeert – maar hoe
In een tijd waarin publieke organisaties steeds meer moeten doen met steeds minder, wordt de duurzame inzetbaarheid van medewerkers een van de meest bepalende succesfactoren. Vitaliteit is daarvoor geen sluitpost, maar fundament.

 

Meer informatie of aanmelden voor de bijeenkomst?

Bezoek onze agenda op www.posg.nl of neem contact op via info@posg.nl.